Humanitair Sans Frontières - Reisverslag uit Mweso, Congo, Democratische Republiek v van Arend Jansen - WaarBenJij.nu Humanitair Sans Frontières - Reisverslag uit Mweso, Congo, Democratische Republiek v van Arend Jansen - WaarBenJij.nu

Humanitair Sans Frontières

Door: Arend

Blijf op de hoogte en volg Arend

05 Juni 2010 | Congo, Democratische Republiek v, Mweso

Het label “zonder grenzen” is voor zover ik weet door Artsen Zonder Grenzen op de kaart gezet. Médecins Sans Frontières France was de eerste sectie van Artsen Zonder Grenzen opgericht in 1971. Later volgden MSF België in 1980 en MSF Hollande in 1984. Het label wordt veelvuldig door andere organisaties gebruikt. Tijdens een kleine zoektocht op Google vind ik de onderstaande organisaties:

Vétérinaires Sans Frontières http://www.vsfe.org/aboutEN.html
Bees without Borders http://www.beeswithoutborders.org/
Bikes without Borders http://www.bikeswithoutborders.org/
Dogs without Borders http://www.dogswithoutborders.org/
Brandweer zonder Grenzen http://www.brandweerzondergrenzen.nl

Het is duidelijk dat je geen arts of verpleegkundige hoeft te zijn om voor een organisatie zonder grenzen te werken. Je neemt gewoon je eigen professie of hobby en plakt er zonder grenzen achter en ik weet zeker dat je een organisatie vindt die zich ergens in de wereld inzet voor de minder bedeelde medemens of dier.
Een aantal van deze organisaties verdient wat extra aandacht. Braille without Borders is een organisatie opgericht door een Duitse blinde dame. Zij is haar activiteiten gestart in Tibet en warempel mijn collega arts Alexa kent deze organisatie. Er is inmiddels ook een ruime Hollandse vertegenwoordiging binnen Braille Zonder Grenzen en het is een mooi voorbeeld hoe het doorzettingsvermogen van een persoon zo’n verschil kan maken voor vele anderen.

De site van Teddyberen zonder Grenzen heeft een duidelijke beschrijving van haar activiteiten:
Bears Without Borders is a US non-profit organization dedicated to the delivery of toys and childhood necessities to children world-wide. The organization was founded by two students graduated at Harvard University and Massachusetts Institute of Technology in honour of their wedding in order to share the joy they felt with others. We use specially designated funds ONLY for the specially designated purpose. If you donate a teddy bear, all of your donation will go to purchase and we send that teddy bear to a child, not for anything else. If there is money left over, it all goes towards the next teddy bear. The same goes for all of our products. No one working with the organization receives any sort of salary. Bears Without Borders is run entirely by volunteers.

Volgens de site distribueren ze ook speelgoed en teddyberen in Congo maar daar heb ik nog niets van gezien. In het ziekenhuis van Mweso is het dokter Alexa die een kleine verzameling speeltjes heeft die uitsluitend aan ernstig zieke kinderen worden uitgedeeld. Het is ongelooflijk hoe blij die met de cadeautjes zijn.

Vergeet op zaterdag 5 juni niet aan de bel te trekken als jij ook vindt dat noodhulp noodzakelijk is. www.ikhelp.nl

Niets van de donaties die wij ontvangen gaat naar teddy beren maar alles wordt besteed aan het in leven houden van de potentiële bezitters. Afgelopen week heeft het project in Mweso ruim 500 malaria patiënten behandeld. De epidemie is gigantisch en nog niet op zijn retour maar gelukkig is het aantal doden als gevolg van malaria de laatste maanden uitsluitend gedaald, mede dankzij het extra malaria team dat we hebben ingezet, dat vroeg behandeling uitvoert en ernstige gevallen op tijd naar het ziekenhuis verwijst. De volgende keer meer over wat we hier nu eigenlijk behandelen
en wat er tot nu toe bereikt is met het project Mweso.

• 07 Juni 2010 - 18:52

Makambazondrgrenzen:

Dank voor de kaart uit Zanzibar!